Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #25] Zoviet France

Sebastian Stebe träffar två gamla punkare från Newcastle som samplar röda och gröna gubbar.

NÄR JAG träffar :zoviet*france: i en hotellbar i Stockholm har de precis varit ute på stan och upptäckt det oemotståndliga ljudet av svenska trafikljus.

— Vi kunde inte hålla oss, vi var bara tvungna att spela in det…

Fyra dagar senare — under deras konsert på Kafé 44 — bygger minst tio minuter av deras framträdande på just de ljuden: det långsamma elektriska tickandet för röd gubbe och det snabba, förlösande knattret för grön. Ljuden ekar i det lilla rummet, kombineras i olika rytmiska strukturer, och förvandlar en funktionell, oftast helt omärklig, vardagsupplevelse till någonting betydligt mer suggestivt.

Det är en storögd inzoomning av en musik som alltid finns där. Den finns vid varje trafikljus och den finns säkert också noggrant arkiverad i några av våra mest outnyttjade hjärnvindlingar — en industriell blues om väntan och tidens gång, slumpmässigt remixad i tusentals versioner.

Att :zoviet*france:, en av de mest konsekventa och långvarigt intressanta av de grupper som i början av åttiotalet räknades till den brittiska industriscenen, spelar på ett ställe som oftast ockuperas av sjabbiga svenska punkband är inte helt ologiskt.

— Uppstod vi ur någon särskild rörelse så var det punken, säger en av de två namn- och ansiktslösa män i trettiofemårsåldern som i dag utgör :zoviet*france:.

— De attityder och de möjligheter som exploderade med punken var utan tvekan den viktigaste förutsättningen för att vi skulle kunna göra det vi gjorde.

:zoviet*france: jordnära, repetitiva ljudlandskap har alltid konstruerats med instrument som de olika medlemmarna har råkat komma över billigt eller byggt själva. Oftast har de undvikit »rockinstrument«. I stället är det improvisationer på etniska percussion- och träblåsinstrument tillsammans med inspelningar av vardagsljud, allt bearbetat genom seriekopplade effektboxar, som har utgjort grunden för deras ljudvärld.

De startade tidigt sitt eget skivbolag, Charrm, och har förpackat sina utgåvor i allt från träfiberplattor och takpapp till keramik och cigarrlådor. »Popular Soviet Songs and Youth Music«, en samling inspelningar som återutgavs av holländska Staalplaat förra året (på sex CD-skivor åtskiljda av filttyg från Röda Arméns gamla uniformer) släpptes ursprungligen på kassett. Originalförpackningen innehöll en fjäder plockad på stranden i Sellafield, ingjuten i betong.

— Vi har alltid velat att förpackningarna ska vara lika intressanta som musiken. Tyvärr kom vi till en punkt då det inte längre var möjligt att lägga ner lika mycket tid på sådant. Vi hann helt enkelt inte.

:zoviet*france: musik uppstod i slutet av sjuttiotalet när idéer från dadaismen och futurismen — och, inte minst, William Burroughs cut-upteknik — kristalliserades genom punken till det som skulle bli den industriella scenen.

De lyssnade på tyska innovatörer som Can, Neu och tidiga Kraftwerk, såväl som på några av de mest banbrytande moderna kompositörerna: Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez och Luciano Berio. Men om det var någon enskild influens som mer än någonting annat tände den rent musikaliska gnistan så var det Throbbing Gristle, kvartetten som definierade den industriella scenen med sitt Industrial Records.

:zoviet*france: är måna om att distansera sig.

— Det är klart att den industriella vågen var intressant och betydelsefull. Men vi har egentligen aldrig känt oss delaktiga i den. Vi bodde uppe i Newcastle och nästan allting annat hände i London. Vi har alltid varit ganska isolerade. Vilket är bra. Det har tillåtit oss att i lugn och ro fortsätta att arbeta med våra idéer.

Under det senaste året har :zoviet*france: trots allt blivit en aning mindre hermetiska. De har medverkat på flera uppmärksammade samlingsskivor och varit inblandade i en rad olika samarbeten. Till Stockholm kom de först och främst för att göra musiken till den norska koreografen Ina Christel Johannessens dansföreställning »Except I Would Like to Be Rid of It« för dansgruppen Zero Visibility. Hemma i England har de genomfört live-improvisationer tillsammans med saxofonisten Evan Parker och technoduon Autechre.

— Evan Parker skulle spela under samma kväll som vi, efter oss. Men efter vårt framträdande kom han fram och berömde vår musik — »it completely blew my mind!« — och frågade om vi inte ville vara med under hans framträdande. Efter det har vi spelat tillsammans ytterligare ett par gånger och det har varit väldigt spännande.

— Autechre träffade vi bara någonstans — på någon klubb — och eftersom vi redan respekterade varandras musik så började vi prata om att göra någonting tillsammans. Vi spelade live tillsammans några gånger, och sedan dess har deras egen musik, åtminstone live, blivit mycket mer improviserad.

— Båda de här samarbetena skulle vi gärna vilja göra om i en studiosituation. Men både Autechre och Evan är väldigt upptagna, så vi får väl se.

Det finns också trådar utsträckta i andra riktningar. En jungle-remix av en :zoviet*france:-låt finns färdig och dub-kollektivet Zion Train häller på med en annan. Duon har också — till slut — lyckats skrapa ihop pengar till en dator för att kunna utforska hårddiskediteringens många möjligheter. Men fortfarande är improvisationen den viktigaste grunden för deras musik.

— När man improviserar upptäcker man hela tiden nya saker, sådant som man annars aldrig skulle ha drömt om att göra. Det skapar en fantastisk öppenhet och ständigt nya möjligheter.

— Precis när vi har spelat in någonting, eller spelat live, så känns det nästan alltid som att det vi har gjort är skräp. Men när vi sedan lyssnar på det ett par dagar senare så blir vi alltid förvånade. Dels känner vi knappt igen det vi hör, dels är det oftast mycket, mycket bättre än vi skulle vågat drömma om.


:ZOVIET*FRANCE: är hyfsat aktuella med albumet »In-Version«.


Sebastian Stebe

Filed under: POP #25, Sebastian Stebe, , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: