Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #13] Super Cat

William Maragh, mer känd som Super Cat, är en av den jamaicanska dance hall-kulturens starkast lysande stjärnor. 1992 släppte han »Don Dada«, sitt första album på ett stort skivbolag, och rockade shortsen av konkurrenterna med sin mix av socialt engagemang och raggarytmik. Nya skivan heter »The Struggle Continues«.

SUPER CAT, vilken dag i ditt liv glömmer du aldrig?

— Första gången jag plockade upp micken på ett sound system.

Du har varit MC sedan du var elva år, vad skiljer din rimteknik i dag från då?

— Det är inte så stor skillnad… Kanske två procents skillnad.

Förr hävdade du att rap och ragga-lyriken aldrig leder till våld, men nu har du själv skrivit texter med ett mer positivt budskap?

— Jag har aldrig förespråkat våld. Det är publiken som kräver såna texter. Men så kommer det perioder när folk stannar upp och tänker »yeah man, för mycket av det här«, och så går de i kyrkan.

Brukar du också gå i kyrkan?

— Kyrkan? Jag? Nej, aldrig.

Vilken är den farligaste situation du varit i?

— När jag växte upp — det var aldrig lätt. Och jag lever inte mjukt nu heller. Men jag kan inte komma ihåg det allra farligaste.

Så du är en riktig tuffing som klarat dig upp ur gettot?

— Jag skulle inte uttrycka det så. Jag är en överlevare.

Vilket är ditt bästa råd till dina barn?

— Jag säger till dem att hålla sig borta från crack och kokain. Det är förskräckligt dumt att förstöra hjärnan.

Vad skiljer dig från andra MC:s?

— Inte mycket. Vi sitter alla i samma båt och gör samma jobb. Underhåller ungefär samma människor.

Lyssnar du bara på ragga och hip hop?

— Jag lyssnar på all sorts musik. Jag är en stor samlare. Sist köpte jag Black Crowes och The Clash. Jag kan även plocka på mig Axl Rose, några såna här Guns N’ Roses…

Snart kanske du ger ut rock’n’roll på din egen skivetikett, Wild Apache?

— Om jag blir tillräckligt framgångsrik tänker jag ge ut alla möjliga artister.

Super Cat, vad föredrar du, katter eller hundar?

— Hundar. Yeah, jag har en hund. Han heter Fluff.

Vad är du mest stolt över?

— Att jag kom bort från gatan. Att jag inte slösade bort mitt liv.

Är du en bra manlig förebild?

— Jag är ingen förebild. Jag är en överlevare.

Definiera en »riktig man«.

— En som är lojal mot det han tror på. Och som dör som en martyr.

Och en »riktig kvinna«?

— Det är samma sak.

Är du lycklig?

— Ja, jag är lycklig. Jag är en kille som tar saker som de kommer.


Anna Björkman

Postat i:Anna Björkman, POP #13, ,

Kommentera

Kategorier

