Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #13] Montell Jordan

Samtidigt som Montell Jordans debutsingel »This Is How We Do it« låg etta på den amerikanska försäljningslistan flög han till London för att uppträda på Def Jams tioårskalas. Dagen efter kalaset fick Montell — som inte bara är USA:s längsta soulsångare, utan också den ende artisten på Def Jam, som studerat juridik på universitetet i Pepperdine — träffa POP på Edgware Road.

Musik och kläder — vad är kopplingen?

Jag tror inte att man kan låta bli att se kopplingen mellan mode och musik. Om jag känner att det är romantik i luften, till exempel om jag tänker på någon speciell flicka när jag ska sjunga en ballad, så tar jag på mig en dyr kostym och tänder en stor cigarr. Men om det är grabbig och lite röjig stämning så är det väldigt viktigt med rätt skor, helst ett par Nike eller splitternya Timberlands.

Favoritdesigners?

Karl Kani är nog min absoluta favoritdesigner. Mest för att han gör kläder i överdimensionerade storlekar. Jag är storväxt och letar alltid efter snygga kläder i XXXX-large. När jag kommer till städer första gången försöker jag alltid hitta affärer som heter saker som »Big & Tall«. Det är inte alltid de har snygga kläder men det de har passar i alla fall. Fast jag kan ju bli lite ledsen om jag går in på Ralph Lauren eller DKNY och hittar något jag inte kommer i.

Tvättar du dina kläder själv?

Ja. Strumpor och kalsonger tvättar jag i sextio grader och allt annat i trettio. För om något krymper en enda millimeter så är jag illa ute.

Brukar du köpa kläder second-hand?

Jag gjorde det förr. Jag brukade leta efter sjuttiotals-kavajer och golfhattar. Men jag slutade med det när jag upptäckte hur många unga duktiga amerikanska designers det finns. Dessutom blir det lätt lite retro med begagnade kläder och jag försöker undvika retro-trippen så gott det går. Jag gillar känslan av nya, dyra kläder mot kroppen.

Vad är det dyraste du har i din garderob?

Det måste vara min Hugo Boss-kostym. Den kostade mig 1.100 dollar. Jag är så ung att jag fortfarande inte riktigt vant mig vid tanken att gå omkring i en kostym som kostar så mycket. Vänta ett tag förresten, jag har ett par silverbågade solglasögon från Jean-Paul Gaultier som kostade 1.450 dollar. Räknas de?

Smycken?

Nja, jag är inte så inne på smycken. Men jag brukar ta på mig några guldarmband och kanske en eller två schysta guldringar i vardera örat om jag verkligen vill klä upp mig.

Vad skulle du aldrig kunna ta på dig?

Allt som inte passar perfekt. Har ärmarna inte precis rätt längd så får det vara. Ingenting som sitter för tajt.

Tittar du på tvättinstruktionerna när du köper något?

Alltid. Men jag börjar lära mig materialen så bra nu att det egentligen räcker med att känna på kläderna. Jag vet ju redan hur man tvättar silke.

Vem är nittiotalets bäst klädda popstjärna?

Jag jobbar på det så gott jag kan. Men musiken har tagit upp så mycket av min tid på sistone så jag har nog halkat efter lite. Jag tycker att Heavy D klär sig oerhört bra. Han har klass. Och Anita Baker. Hon klär sig som hon sjunger, väldigt elegant.

Favorit-T-shirts?

Först och främst mina egna »This is how we do it«-tröjor. Men Reebok gör bra T-shirts. Och så har jag en T-shirt där det står »Don’t Ask Me For Shit!« över bröstet, den gillar jag. Och en som jag tänkte köpa, som jag såg i New York häromdagen, var kul. »Take me Drunk — I’m Home« stod det på den. Kul.

Läderbyxor?

De ser bra ut på kvinnor, men män borde hålla sig från dem. Män ska inte ha läderbyxor. Du kommer aldrig att få se Montell Jordan i läderbyxor… Möjligen i ett par specialdesignade.

Jeans?

De måste vara väldigt breda, långa och säckiga. Jag behöver ordentligt med utrymme i mina jeans. De ska vara fånigt stora faktiskt.

Har du något som är riktigt rock’n’roll i garderoben?

Jag tror inte det. Men om du menar något som är riktigt chockerande… jag har ju inga skjortor med hål för bröstvårtorna precis. Jag vet inte, jag måste tänka efter ett tag. Jo, det måste nog vara mina genomskinliga kalsonger.

Montell Jordan har på sig:

Kangol-keps, köpt i New York, 20 dollar. Jacka, North Face, köpt i New York, 115 dollar. Tröja, DKNY, köpt i New York, 220 dollar. Karl Kani-jeans, köpta i New York, 90 dollar. Harley Davidson-hoots, köpta i New York, 70 dollar. Läderväska, Ice Box, köpt i Los Angeles.


Stefania Malmsten & Andres Lokko

Postat i:Andres Lokko, POP #13, Stefania Malmsten, , , ,

One Response

Kommentera

Kategorier

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 26 andra följare

